Er du ikke fornøyd med behandlingen din hos oss?

Rett til å klage på oppfølging og behandling
Det står helt sentralt for tilliten til stiftelsen at vi tar alle tilbakemeldinger fra pasienter og deres pårørende seriøst. Det er avgjørende for vår virksomhet at folk blir sett og hørt. Vi bruker klager og andre tilbakemeldinger fra pasienter og pårørende i vårt systematiske arbeid med kvalitetsforbedring og utvikling av innholdet i vårt behandlingstilbud.

Hva kan du klage på?
Alle våre behandlingsansvarlige er autorisert helsepersonell med HPR-nummer. Din behandler har en lovpålagt plikt til å gi forsvarlig helsehjelp og overholde andre plikter i helselovgivningen. Vi forventer at alle som arbeider med pasienter og pårørende i regi av stiftelsen skal ha et bevisst forhold til egen rolleforståelse og sin kliniske praksis.

Du har rett til å klage dersom du mener at behandlingen ikke er i samsvar med dette, eller ikke har vært slik du kunne forvente. Pårørende har også klagerett. Du kan ta kontakt med din behandler eller sende en klage til stiftelsens ledelse. Klagen bør beskrive hva du ikke er fornøyd med.

Hvordan kan jeg klage?
Hvis du eller dine pårørende ikke er fornøyd med behandlingen du har fått hos oss, anbefales det så lang det er mulig å ta dette direkte opp med egen behandler. I mange tilfeller gir dette den beste løsningen. Klagen kan også sendes direkte til stiftelsens ledelse. Du kan også sende en slik klage direkte til Statsforvalteren.

Det er ingen formkrav til en klage. Du kan formidle deg muntlig, skriftlig eller per e-post. Det er en fordel om du så godt som mulig tydeliggjør hva det er du ønsker å klage på.

Klagen til stiftelsen sendes:
Daglig leder Astrid Giskegjerde
Stiftelsen Institutt for spiseforstyrrelser
Kruses gate 8, 0263 Oslo

E-post adresse: post@villasult.no   (Det er viktig at du ikke sender taushetsbelagt informasjon på e-post.

Hvordan blir en klage håndtert?
Alle klager behandles konfidensielt og etter nærmere avtale med den som har klaget. Vi har en plikt til å følge opp alle klager. Følgende prosedyre skal følges ved mottak av en klage:

  • Innkalle til et møte senest innen en uke etter mottatt klage.
  • Gi informasjon om at klager også kan klage til Statsforvalter og hvordan dette gjøres.

På bakgrunn av klagen og det som kommer frem i møtet, gjør ledelsen  en vurdering av klagens alvorlighetsgrad og bestemmer hvilke tiltak som bør iverksettes. Både pasient og behandler sin rettssikkerhet og taushetsplikt blir ivaretatt. Begge parter har rett til å gi sin versjon og har i utgangspunktet rett til innsyn i det den andre parten sier i saken.

Hvis det har skjedd noe som du mener er feil ved behandlingen du har fått, kan du også be Statsforvalteren  opprette en tilsynssak.

Statsforvalteren kan behandle saken på flere måter, og vil kunne opprette en tilsynssak og ta kontakt med stiftelsen og behandleren. Du vil få anledning til å uttale deg underveis og få et avsluttende brev om hva som kom fram og hva Statsforvalteren konkluderer med.

Søke om erstatning
Hvis du har fått en skade som skyldes en svikt i helsetjenesten, kan du søke om erstatning. Du søker da til Norsk pasientskadeerstatning (NPE) som behandler søknaden din.

SULT-kurset: om mat, kropp og selvfølelse

SULT-kurset er en samtalegruppe for bedre å forstå spiseforstyrrelsen og dens funksjoner. Gjennom undervisning, diskusjon og øvelser får du som deltaker anledning til å utforske sammenhenger og bevissthet omkring egen spiseforstyrrelse og eventuelle andre psykiske vansker. Møtene vil foregå i grupper over fem samlinger med ulikt tema fra gang til gang. Kurset har plass til maks 10 deltakere.

Å fremme kunnskapen om spiseforstyrrelser bidrar til tydeliggjøring og forståelse av egne vansker, samtidig som det gis mulighet til å utforske konkrete strategier for å håndtere utfordringer og symptomer. Kurset vil også gi et innblikk i hvordan vi på Villa SULT arbeider med spiseforstyrrelser, og hvordan vi tenker at deltakeren kan arbeide med sine problemer for å få mest utbytte av behandling.

I etterkant av kurset vil terapeutene sammen med den enkelte deltaker vurdere veien videre, og avklare eventuelle behov for behandling.

Målgruppe: SULT-kurset er et tilbud for personer med spiseforstyrrelser av bulimisk og/eller anorektisk karakter, fra relativt nyoppdaget til en mer langvarig spiseforstyrrelse. Det kreves ingen spesielle forkunnskaper for å delta. Personer med alvorlig undervekt kan ikke delta. Ta kontakt hvis du er i tvil om kurset er noe for deg.

Arbeidsform: SULT-kurset vil bestå av møter i gruppe – fem samlinger à 90 minutter. To terapeuter vil være tilstede hver gang. Familieterapeut, klinisk ernæringsfysiolog, psykiater og psykologspesialist, alle fra Villa SULT, vil bytte på å holde samlingene. Hver samling kombinerer undervisning, diskusjon og øvelser med forskjellige temaer fra gang til gang. Kurset har plass til 10 deltakere. Mellom hver samling anbefales det å gjøre hjemmeøvelser. Disse øvelsene vil være relevante for diskusjonene på samlingene.

Samlingene vil dekke temaer som:

Sted: Villa SULT, Institutt for spiseforstyrrelser. Kruses gate 8, 0263 Oslo.

Tidspunkt: Ikke avklart for 2025.

Pris: Kr 3 450,-. Prisen inkluderer fem kurssamlinger og én individuell evalueringssamtale i etterkant. Vi tar forbehold om nok deltakere.

Hvordan søke: Påmelding eller spørsmål sendes via e-post til post@villasult.no

Gratis Drop-in

…………………….

SULT Baby CALL er et gratis lavterskeltilbud

for mammaer som strever med mat, kropp og vekt i svangerskapet og barseltid – og for deres hjelpere! SULT BabyCALL er tilgjengelig

Dette er et  hjelpetilbud for gravide og småbarnsmødre som trenger hjelp, støtte, råd og veiledning i en sårbar tid. Tilsvarende kan helsepersonell (leger, jordmødre, helsesykepleiere, psykologer mm) få råd og veiledning av en terapeut med høy faglig kompetanse og bred erfaring om hvordan hjelpe disse mødrene som sliter med et anstrengt forhold til mat, kropp, trening. Tjenesten er gratis, anonym, uforpliktende og det trengs ingen påmelding i forkant.

Tilbudet er  tilgjengelig én dag i uken (på onsdager) i Villa SULT i Kruses gate 8, Oslo. Her tilbys det både individuelle samtaler, parsamtaler og egen samtale med partner. Alle samtaler vil være med en høyt kvalifisert terapeut. Det er bare å møte opp onsdager mellom kl. 10-12. Noe ventetid må beregnes da det er førstemann til mølla som gjelder. 

Lurer du på noe om oss, behandling eller ønsker råd eller veiledning? Vi finner gjerne tid til en kort telefonprat med deg. Send en henvendelse til post@villasult.no og så tar vi kontakt for å finne et tidspunkt som passer for oss begge.

 

GRATIS DROP-IN TILBUD.

Drop-in er et gratis lavterskeltilbud for råd og veiledning om spiseforstyrrelser og avklaring av eventuelle behandlingsbehov. Tilbudet kan benyttes på egne vegne eller av nærstående.

Fysisk drop-in i Kruses gate 8, Oslo onsdager kl.  10-12. Da hver samtale ofte tar 20-30 minutter, vil det være litt ventetid. 

Lurer du på noe om oss, behandling eller ønsker råd eller veiledning? Vi finner gjerne tid til en kort telefonprat med deg. Send en henvendelse til post@villasult.no og så tar vi kontakt for å finne et tidspunkt som passer for oss begge.

————————

 Tilbud for deg som strever med overspising.

Du kan på utvalgte dager og tider møte psykologer hos Villa SULT med lang erfaring i behandling av overspisingsproblematikk. Her vil du få hjelp, støtte, råd og veiledning om ditt forholdet til mat og kropp.

Drop-in for deg som strever spesielt med overspising ved fysisk oppmøte i Kruses gate 8, Oslo, onsdager kl. 10–12.
Vi vet at mange unngår å søke hjelp fordi de erfarer mangelfull hjelp der ute. Hos Villa SULT er det lave terskler og høy kompetanse. Ikke nøl med å ta kontakt. Ingen påmelding. Besøkende tas i mot i den rekkefølgen de ankommer.

Lurer du på noe om oss, behandling eller ønsker råd eller veiledning? Vi finner gjerne tid til en kort telefonprat med deg. Send en henvendelse til post@villasult.no og så tar vi kontakt for å finne et tidspunkt som passer for oss begge.

…………………….

SULT Baby CALL er et gratis lavterskeltilbud

for mammaer som strever med mat, kropp og vekt i svangerskapet og barseltid – og for deres hjelpere! SULT BabyCALL er tilgjengelig

Dette er et  hjelpetilbud for gravide og småbarnsmødre som trenger hjelp, støtte, råd og veiledning i en sårbar tid. Tilsvarende kan helsepersonell (leger, jordmødre, helsesykepleiere, psykologer mm) få råd og veiledning av en terapeut med høy faglig kompetanse og bred erfaring om hvordan hjelpe disse mødrene som sliter med et anstrengt forhold til mat, kropp, trening. Tjenesten er gratis, anonym, uforpliktende og det trengs ingen påmelding i forkant.

Tilbudet er  tilgjengelig én dag i uken (på onsdager) i Villa SULT i Kruses gate 8, Oslo. Her tilbys det både individuelle samtaler, parsamtaler og egen samtale med partner. Alle samtaler vil være med en høyt kvalifisert terapeut. Det er bare å møte opp onsdager mellom kl. 10-12. Noe ventetid må beregnes da det er førstemann til mølla som gjelder. 

Lurer du på noe om oss, behandling eller ønsker råd eller veiledning? Vi finner gjerne tid til en kort telefonprat med deg. Send en henvendelse til post@villasult.no og så tar vi kontakt for å finne et tidspunkt som passer for oss begge.

 

GRATIS DROP-IN TILBUD.

Drop-in er et gratis lavterskeltilbud for råd og veiledning om spiseforstyrrelser og avklaring av eventuelle behandlingsbehov. Tilbudet kan benyttes på egne vegne eller av nærstående.

Fysisk drop-in i Kruses gate 8, Oslo onsdager kl.  10-12. Da hver samtale ofte tar 20-30 minutter, vil det være litt ventetid. 

Lurer du på noe om oss, behandling eller ønsker råd eller veiledning? Vi finner gjerne tid til en kort telefonprat med deg. Send en henvendelse til post@villasult.no og så tar vi kontakt for å finne et tidspunkt som passer for oss begge.

————————

 Tilbud for deg som strever med overspising.

Du kan på utvalgte dager og tider møte psykologer hos Villa SULT med lang erfaring i behandling av overspisingsproblematikk. Her vil du få hjelp, støtte, råd og veiledning om ditt forholdet til mat og kropp.

Drop-in for deg som strever spesielt med overspising ved fysisk oppmøte i Kruses gate 8, Oslo, onsdager kl. 10–12.
Vi vet at mange unngår å søke hjelp fordi de erfarer mangelfull hjelp der ute. Hos Villa SULT er det lave terskler og høy kompetanse. Ikke nøl med å ta kontakt. Ingen påmelding. Besøkende tas i mot i den rekkefølgen de ankommer.

Lurer du på noe om oss, behandling eller ønsker råd eller veiledning? Vi finner gjerne tid til en kort telefonprat med deg. Send en henvendelse til post@villasult.no og så tar vi kontakt for å finne et tidspunkt som passer for oss begge.

…………………….

SULT Baby CALL er et gratis lavterskeltilbud

for mammaer som strever med mat, kropp og vekt i svangerskapet og barseltid – og for deres hjelpere! SULT BabyCALL er tilgjengelig

Dette er et  hjelpetilbud for gravide og småbarnsmødre som trenger hjelp, støtte, råd og veiledning i en sårbar tid. Tilsvarende kan helsepersonell (leger, jordmødre, helsesykepleiere, psykologer mm) få råd og veiledning av en terapeut med høy faglig kompetanse og bred erfaring om hvordan hjelpe disse mødrene som sliter med et anstrengt forhold til mat, kropp, trening. Tjenesten er gratis, anonym, uforpliktende og det trengs ingen påmelding i forkant.

Tilbudet er  tilgjengelig én dag i uken (på onsdager) i Villa SULT i Kruses gate 8, Oslo. Her tilbys det både individuelle samtaler, parsamtaler og egen samtale med partner. Alle samtaler vil være med en høyt kvalifisert terapeut. Det er bare å møte opp onsdager mellom kl. 10-12. Noe ventetid må beregnes da det er førstemann til mølla som gjelder. 

Lurer du på noe om oss, behandling eller ønsker råd eller veiledning? Vi finner gjerne tid til en kort telefonprat med deg. Send en henvendelse til post@villasult.no og så tar vi kontakt for å finne et tidspunkt som passer for oss begge.

 

Familiehjelpen - Rask respons

Forskning viser at det er avgjørende at spiseforstyrrelser er diagnostisert og behandlet tidlig. Intervensjoner har mye større sjanse for å lykkes dersom tilstanden er behandlet før symptomene blir for omfattende eller langvarig.

Hvis ditt barn eller ungdom har en spiseforstyrrelse, kan din familie nå få eksperthjelp av våre erfarne fagfolk. Dette tilbudet kan være en start på endringsarbeidet for å bli frisk, supplere annen hjelp familien allerede får, eller være en fortsettelse av tidligere behandlingstilbud.

Dette er et tilbud for såkalte nysyke, i praksis familier hvor det er bekymring for at en ung person er på vei inn i en spiseforstyrrelse. Tilbudet handler om at familien tilbys meget rask kontakt med erfarne terapeuter, men at det er et begrenset antall konsultasjoner. Ved avslutning av dette strakstiltaket vurderes så mulige veier videre. Hypotesen er at man ved slike raske intervensjoner kan påvirke sykdomsforløp i positiv retning.

Når en familie rammes av en spiseforstyrrelse, kan det oppleves som ganske så sjokkartet. Og velfungerende familier kan miste sine selvfølgelige kompetanser i god samhandling. En grunnide i slike tidlige intervensjoner er raskt å rehabilitere familiens naturlige kompetanser. Slike tidlige intervensjoner kan også bidra til rask forståelse for hva som kan snus på kort sikt, og hva og hvem som trenger forskjellige former for mer omfattende hjelp.

Ikke minst tenker vi at rask respons kan bidra til å lindre den smerte mange familiemedlemmer kjenner når de mer eller mindre plutselig opplever at en spiseforstyrrelse er blitt et nytt familiemedlem. Som en far en gang sa til oss: «Når nøden er størst, er hjelpen nærmest borte.»

Familietilbudet består av inntil fem møter med våre behandlere.

Hva innebærer denne hjelpen?
Hele familien inviteres til å være med. I møtene vil familien møte en til to fageksperter fra Villa SULT. Hvert møte varer i ca. 1,5 time. I henhold til offentlige regelverk vil det føres journal. Somatisk oppfølging må være i samarbeid med fastlege eller tilsvarende.

1. møte
I det første møtet ønsker vi å møte de av dere som er involvert. Dette kan bety begge foreldrene, søsken, eventuelt også andre, sammen med den som strever. Kort presentasjon. I dette møtet blir viktig å få avklart hva som er ønsker og behov og hvilke tema det skal arbeides med. Det vi bli utarbeidet en felles plan for de neste samtalene.

I forkant av møtet kan dere bli bedt om å fylle ut noen enkle skjemaer om symptomer, atferd, opplevde problemer og behov.

2. møte
Behandlerne tar ansvar for at det blir utarbeidet en kortfattet behandlingsplan, samt at det er en felles forståelse om hvordan det er mest hensiktsmessig å organisere de kommende møtene. Ved andre samarbeidspartnere og blir det viktig å avklare rollefordelingen mellom aktørene.

3. møte
Det arbeides med familiesamspill og symptombedring i tråd med behandlingsplanen.

4. møte
Det arbeides med familiesamspill og symptombedring i tråd med behandlingsplanen.

5. møte
Oppsummering. Status og evaluering. Veien videre. Oppsummerende dialog med eventuelle samarbeidende instanser.

Hvem kan få hjelp?
Barn/unge med alle former for spiseforstyrrelser – overspising, bulimi og spisevegring – kan benytte seg av dette tilbudet.
Ved alvorlige somatiske tilstander kan vi dessverre ikke tilby hjelp innenfor dette tilbudet.

Pris
Pris for dette behandlingsforløpet begrenset til  5 konsultasjoner er kr 9 500,–
Hver konsultasjon varer i 90 minutter.

Slik søker dere om å få benytte dere av dette tilbudet
Send e-post til post@villasult.no og skriv «Rask eksperthjelp» i emnefeltet. Beskriv kort situasjonen, symptomer og om du/dere er i pågående behandling/har vært i behandling/venter på behandling. Skriv også gjerne et par setninger om behov og ønsker for hjelp. Husk kontaktinformasjon.

Her er eksempler på spørsmål vi ofte får:
Kan vi søke om dette tilbudet i påvente av svar fra BUP?
Ja, det kan dere absolutt. Men det er viktig at dere ikke sier fra dere et eventuelt tilbud ved BUP i en slik periode. Å motta hjelp hos oss kan ved noen tilfeller utsette oppstart i BUP.

Hjelpen vi får fra BUP føles ikke som nok. Kan vi søke hjelp hos dere?
Ja, men vår sterke oppfordring er å ta dette opp med behandlerteamet ved BUP, slik at et eventuelt samarbeid mellom oss og BUP kan etableres.

Vi har gått til BUP en stund, men både vårt barn og vi opplever at de kun har fokus på vekt og kostplan. Kan vårt barn komme til dere for samtaler?
Ja, men her vil det være viktig å si ifra til BUP, og at samarbeid mellom BUP og Villa SULT blir etablert. Det må avklares om det kan bli et skifte i fokus og oppfølgingen på BUP. Arbeidsfordelingen mellom BUP og Villa SULT må være tydelig både for oss behandlere og for familien.

Vårt barn har gått drastisk ned i vekt. Kan dette tilbudet være noe for oss?
Nei, dessverre. Dette er et avgrenset tilbud, og alvorlige somatiske utfordringer ved stor vektnedgang/undervekt og/eller andre truende somatiske tilstander må håndteres av medisinsk personell utenfor Villa SULT.

 

Kartlegginger i behandling

Om vårt kartleggingssystem – CheckWare

Det er et vedvarende behov for utvikling av bedre metoder for hjelp og psykoterapi. Vi har derfor tatt i bruk webtjenesten CheckWare for kartlegging av pasienters helsetilstand og erfaringer. Vi bruker denne kartleggingen til evaluering av egne behandlingsprogrammer og aktiviteter. Ved hjelp av webtjenesten vil vi kunne følge opp hver enkelt pasient, automatisere datainnsamling bl.a. til forskning, samt måle behandlingseffekt og pasienttilfredshet.

Hvorfor? Vi ønsker å bli bedre og øke kvaliteten på behandling av mennesker med spiseforstyrrelser. Bruk av CheckWare gjør vi kan følge utviklingen av din tilstand på en sikker og trygg måte. Det sparer tid og fører til raskere utredningen og diagnostikk. Dette vil også gi oss mer tid til behandling og vurdering av behandlingseffekt.

Hva? Det er både generelle spørsmål om din bakgrunn og helsetilstand og spørsmål som er spesielt for dine problemer rundt mat, kropp og vekt.

Når? I forbindelse med oppstart av behandling, en eller flere ganger under behandling og som en kontroll etter behandling.

Hvordan? For å få tilgang til skjemaene vil du få tilsendt en sms og måtte lage ditt eget brukernavn og passord. Et engangspassord via SMS vil sørge for ekstra sikker innlogging. For utsendelse vil vi benytte mobilnummeret som er oppgitt i henvisningen. Du kan fylle ut skjemaene hjemme eller hos oss. Webtjenesten Checkware garanterer konfidensialitet og trygg håndtering av dataene.

 

 

Villa SULT-modellen

Vi tilbyr behandlingsprogrammer skreddersydd til personer med spiseforstyrrelser og pårørendes ønsker og behov. Kjernevirksomheten er samtalebaserte tiltak overfor personer med spiseforstyrrelse og til familier, også kalt psykoterapi. Våre fagpersoner har formelle og faktiske kompetanser innenfor flere psykoterapitradisjoner. Vi har erfaring med ulike behandlingsrammer som individual-, gruppe- og familiebehandling. Villa SULT tilbyr terapi både for voksne og unge.

Lidelse og sykdom er noe vi kan rammes av, og som påfører smerte. Det kan forstås og beskrives som medisinske fenomener. Men lidelse er mer. Det kan også være livsformer, måter å leve på og metoder for å forsøke å mestre livet, tross alt. Det er grunnleggende i vår tenkning om behandling at vi forsøker å se hele mennesket, og ikke minst å se det i lys av de sammenhengene det lever.

De mest virksomme tilnærmingene til spiseforstyrrelser er samtalebaserte former, det som vi kaller psykoterapi, utover det nødvendige arbeidet med å sikre kroppslig helse. Når vi setter et eget navn på vår tilnærming, Villa SULT-modellen, er det ikke fordi vi tenker radikalt annerledes eller nytt, men fordi vi ønsker å tydeliggjøre vår tenkning og praksis og fremheve prioriterte elementer i behandling. Behandlingstradisjoner bygger på hverandre.

Spiseforstyrrelser presenterer seg i forskjellige former og grader, men samlet sett representerer de mye lidelse, og ødelegger liv og familieliv. Motivasjon for behandling er ofte sviktende, og behandlingsforløp kan bli mangeårige. Anorexia nervosa er fortsatt psykiatriens mest dødelige lidelse, og om vi ser nøkternt på mye behandlingsforskning, er de samlede effektene måtelig gode. Det er således en etisk og klinisk nødvendighet hele tiden å søke og fremme bedre behandling.

Basert på erfaringer definerer vi Villa SULT-modellen som en integrerende praksis. Det betyr kombinasjon av flere tilnærminger, og hvor sentrale elementer er:

Hvordan søke?

Lavterskeltilbud

 

Drop-in er et lavterskeltilbud for råd og veiledning for spiseforstyrrelser og avklaring av eventuelle behandlingsbehov. Tilbudet kan benyttes på egne vegne eller av nærstående.

Drop-in er et lavterskeltilbud for råd og veiledning for spiseforstyrrelser. Vi ønsker gjennom dette å bidra til å avklare eventuelle videre behandlingsbehov og veilede til rett hjelpeinstans.  Dette tilbudet har en avklarende karakter. Tilbudet kan benyttes på egne vegne eller av nærstående.

Tilbudet er tilgjengelig onsdager 10-12 hvor det er det fysisk oppmøte i Kruses gate 8, Oslo. Da hver samtale ofte tar 20-30 minutter, vil det være litt ventetid.

Ingen påmelding. Besøkende tas i mot i den rekkefølgen de ankommer. Ønsker du heller en telefonsamtale med en av våre dyktige eksperter, kan du sende en e-post til post@villasult.no, så avtaler vi et tidspunkt for en prat som passer for både deg og oss.

Velkommen til å ta kontakt!

………………………………………………………………………………………..

Åpen kveld for pårørende og andre nære

Tilgjengelighet til informasjon er viktig og vi har derfor som en del av vårt faste program åpne kvelder for foreldre, de som selv strever med mat og kropp og fagfolk. Det har vært bredspektret forsamlinger fra folk med egne plager, foreldre, besteforeldre, representanter fra selvhjelpsorganisasjonene  SPISFO, ROS og LMS, NAV, ungdomsskoler mm. I løpet av et par timer vil vi dele med gjestene noe av vår kunnskap og forståelser av spiseforstyrrelser, si noe om behandling, og hva vi selv kan tilby. Slike kvelder er mest beregnet på personer som selv streber med slike problemer, familie, kjærester og venner. Men vi er sikre på at fagfolk også vil finne mye nyttig. Deltagelse er gratis. Vi kommer tilbake til dato for dette arrangementet. Meld deg på via epost: post@villasult.no