Nok er nok. På tide med Matro!

I en fersk undersøkelse fra Repons Analyse blant 2600 nordmenn svarer hele 8 av 10 at de forvirres av motstridende kostholdsråd, og halvparten av oss synes det er vanskelig å vite hva som egentlig er sunt. Samtidig sier 1 av 3 unge at de har et anstrengt forhold til mat. Støyen rundt kosthold gir inntrykk […]

I en fersk undersøkelse fra Repons Analyse blant 2600 nordmenn svarer hele 8 av 10 at de forvirres av motstridende kostholdsråd, og halvparten av oss synes det er vanskelig å vite hva som egentlig er sunt. Samtidig sier 1 av 3 unge at de har et anstrengt forhold til mat.

Støyen rundt kosthold gir inntrykk av at trenddietter og slankekurer er noe folk flest er opptatt av, men faktisk mener 9 av 10 nordmenn i undersøkelsen at det er for mye mediefokus på nettopp dette.

Hva er Matro?

Matro er et langsiktig initiativ fra Mills, og de har et sterkt ønske om å engasjere og involvere alle de stemmene som mener at kostholdshysteriet har gått for langt. Målet er å ta tilbake et mindre komplisert forhold til måltidet, slik at vi slipper å leve så sunt at det er usunt. Vi har inngått et samarbeid med Mills for sammen å mobilisere bredt rundt behovet for å tone ned presset, stresset og forvirringen som omgir måltidet.

For å sparke i gang Matro-initiativet, og sette ord på hvor komplisert mat har blitt for mange, har vi laget en film der fem mennesker deler sine egne historier om hvor vanskelig mat har blitt for dem. Filmen kan du se øverst på denne siden, eller ved å klikke her.

Vi er tjent med en debatt rundt konsekvensen av all forvirringen og støyen knyttet til kosthold, for å ta tilbake et sunnere forhold til maten. Til syvende og sist handler om hva slags samfunn vi ønsker å gi til barna våre, sier Finn Skårderud.